نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن

نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن

نظام آموزشی در ژاپن
راز موفقیت مدارس ژاپن
ویژگی های آموزشی مدارس ژاپن
دانلود مقاله رشته فناوری آموزشی
نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله رشته فناوری آموزشی

نظام آموزشی در ژاپن و مشخصه های اثربخشی آن

 

 

چکیده:

آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند . در راستای این سیاست، شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآ و اثر بخش از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

مقاله ی حاضر درصدد شناخت ابعادی از این ویژگی های مهم و ضروری می باشد. پس از ذکر مقدمه، نگاهی به وضعیت برنامه درسی ژاپن خواهیم داشت و مطالبی پیرامون برنامه ریزی و اهمیت آن نگاشته می شود، سپس گستره ی آموزش و پرورش نوین مورد بررسی قرار می گیرد و فرآیند جهانی شدن به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر مطرح می گردد.

 

در ادامه، آموزش و پرورش کارآمد( یعنی آموزش و پرورشی که کارآیی و اثر بخشی را درخود جمع کرده است) و تجارب کشور ژاپن مورد بررسی قرار می گیرد که بخش اعظم آن مربوط به نظام آموزشی کشور ژاپن می باشد. تمرکز زدایی در نظام آموزشی، مطلب بعدی مقاله است. سپس، جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی و توجه به خلاقیت فراگیران مطرح می گردد. بررسی محیط های آموزشی، فناوری اطلاعات و توسعه ی منابع انسانی، قسمتهای انتهایی مطالب این نوشتار را تشکیل می دهند. در پایان نیز ، نسبت به جمع بندی و نتیجه گیری مطالب مذکور ، اقدام شده و بر اساس یافته های مندرج در مقاله ، به منظور تقویت و بهبود نظام آموزش و پرورش کشور، پیشنهاداتی مطرح می گردد.

 

 

کلمات کلیدی:

نظام آموزشی در ژاپن

راز موفقیت مدارس ژاپن

ویژگی های آموزشی مدارس ژاپن

 

 

 

مقدمه :

در سه دهه ی گذشته، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، با فراز و نشیب فراوانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی مواجه بوده اند. در رویارویی با بسیاری از چالش های بالقوه ی آینده، سیستم آموزشی به عنوان سرمایه ای ضروری در تلاش برای تحقق اهداف مربوط به توسعه، تلقی شده و مهم ترین ابزار موجود برای پیشبرد برنامه ها و واقعیت بخشیدن به آرمان های هر ملت محسوب گردیده است. در آغازین سالهای قرن جدید ، ضروری است که همه ی انسان ها مسوولانه به اهداف و ابزار تعلیم و تربیت توجه کنند. چالش های بزرگ در تمامی ابعاد وسیع جامعه، چشم اندازی از ضرورت نوآوری ، احیاء و ابداع را به ما نشان می دهد. چگونه ممکن است این چالش های بزرگ، توجه سیاستگزاران آموزشی را جلب نکند؟

 

برای رسیدن به این هدف، باید با تنش های اصلی روبرو شویم و بر آنان فائق آییم، تنش میان جوامع جهانی و محلی، تنش های همگانی و فردی، تنش میان سنت و تجدد، تنش میان ملاحظات دراز مدت و کوتاه مدت و بالاخره تنش میان توسعه ی فوق العاده ی دانش و ظرفیت تطابق بشر با آن و در نهایت، عامل همیشگی دیگر، تنش میان معنویات و مادیات است که غالباً جهان بدون شناخت آن آرزوی دستیابی به آرمان ها و ارزش هایی را که ((اخلاق)) نام دارد ، در سر می پروراند. در این جا وظیفه ی متعالی سیستم آموزشی و اهمیت جایگاه آن مشهود و مشخص می گردد و این گفته اغراق نیست که بقای انسان ها به اجرای این وظیفه، بستگی دارد.

 

رسالت اصلی آموزش و پرورش، توان بخشیدن به فرد فرد انسان ها در جهت توسعه ی کامل استعدادها و نیز شناخت توانمندی های خلاق خویش است و این هدف بر سایر اهداف آن، ارجحیت دارد. حصول این هدف هر چند دشوار و طولانی است، اما در جهت جستجوی جهانی عادلانه تر و بهتر برای زیستن ، ضروری محسوب می شود. این امر زمانی تحقق خواهد یافت که همه چیز سر جای خود قرار گیرد. 

بهره گیری صحیح از سیاست های اصلاحی به دور از هر گونه افراط و تفریط و یا تعصب کورکورانه می تواند دگرگونی های مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کند. کوشش در جهت اصلاحات آموزش و پرورش، مشروط بر ایجاد هماهنگی و تجانس در لایه های مختلف نظام آموزش، قرین با توفیق خواهد بود. در این راستا، قبل از هر گونه اقدامی ضرورت دارد که ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد ( یا آموزش و پرورش کارآ و اثر بخش ) ، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

فصل اول: مروری بر وضعیت و برنامه مدارس ژاپن

* نگاهی به ژاپن

* تاریخ مدارس ژاپن

* ساختار آموزش وپرورش ژاپن

* استانداردهای مدارس ژاپن

* آموزش در مدارس ژاپن

* یادگیری در طول زندگی

* ویژگی های فرهنگ مدارس ژاپن

 

فصل دوم: ویژگی های آموزش و پرورش کارا واثر بخش ژاپن

* نگاهی اجمالی به پدیده برنامه ریزی آموزشی

* گستره آموزش وپرورش

* آموزش و پرورش کارا واثر بخش

* بودجه عمومی آموزش وپرورش

* تمرکز زدایی

* جایگاه فراگیران در سیستم آموزشی

* توجه به خلاقیت فراگیران

* محیط های آموزشی

* فناوری اطلاعات

* توسعه منابع انسانی در نظام آموزشی

نتیجه گیری و پیشنهادات

منابع

 

 

 

 

 

 

 

  • لزوم تجدید نظر درسیاست‌های جمعیتی ایران

    لزوم تجدید نظر درسیاست‌های جمعیتی ایران لزوم تجدید نظر درسیاست‌های جمعیتی ایران جایگاه جهانی ایران از لحاظ جمعیتی ترکیب جمعیت ایران وضعیت ازدواج و طلاق کشور تحولات جمعیتی خانوارها در کشور چالش‌ها و راهکارهای حفظ تعادل پویای ساختار جمعیتی کشور…

  • عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه

    عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران و ترکیه بزهکاری اطفال در حقوق ایران عوامل بزهکاری اطفال کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق ترکیه پایان نامه در مورد بزهکاری اطفال عوامل بزهکاری اطفال و…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق دانلود مبانی نظری نظریه های فلسفی اخلاق پیشینه تحقیق نظریه های فلسفی اخلاق ادبیات نظری نظریه های فلسفی اخلاق فصل دوم پایان نامه نظریه های…

  • پایان نامه کارشناسی رﺷﺘﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ با عنوان اراﺋﻪ ﻳﻚ اﻟﮕﻮی اﻣﻨﻴﺘﻲ ﺑﺮای ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای

    پایان نامه کارشناسی رﺷﺘﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ با عنوان اراﺋﻪ ﻳﻚ اﻟﮕﻮی اﻣﻨﻴﺘﻲ ﺑﺮای ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای دانلود پایان نامه کارشناسی رﺷﺘﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ با عنوان اراﺋﻪ ﻳﻚ اﻟﮕﻮی اﻣﻨﻴﺘﻲ ﺑﺮای ﺷﺒﻜﻪ ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای اﻣﻨﻴﺖ ﺷﺒﻜﻪ اﻟﮕﻮی…

  • مصادیق ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران و مقررات داوری آنسیترال

    مصادیق ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران و مقررات داوری آنسیترال ابطال رای داوری تجاری ابطال رای داوری تجاری در حقوق ایران ابطال رای داوری تجاری در مقررات داوری آنسیترال موارد ابطال رای داوری تجاری پایان نامه ابطال رای…

  • پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد

    پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه 32 سوالی فرهنگ سازمانی هافستد دانلود پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه استاندارد 22 سوالی فرهنگ سازمانی گرت هافستد پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی هافستد دانلود پرسشنامه ارزیابی فرهنگ سازمانی هافستد پرسشنامه…

  • بررسی وجوه اشتراک و افتراق دفاع مشروع در قانون مجازات جدید و قدیم و نظر فقها

    بررسی وجوه اشتراک و افتراق دفاع مشروع در قانون مجازات جدید و قدیم و نظر فقها پیشینه و تاریخچه دفاع مشروع دفاع مشروع در حقوق جزایی ایران دفاع مشروع در حقوق ایران دفاع مشروع در فقه دفاع مشروع در قانون…

  • ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه

    ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه فعالیتهای ورزشی فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه فعالیتهای ورزشی دانش آموزان ارزیابی دلایل حضور یا عدم حضور دانش آموزان در فعالیتهای ورزشی بیرون از مدرسه علل…

  • تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

    تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی استقرار مدیریت دانش مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش پایان نامه استقرار مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی پایان نامه عوامل موثر بر استقرار مدیریت…

  • روشی برای مقایسه معماری های نرم افزار

    روشی برای مقایسه معماری های نرم افزار معماری نرم افزار مقایسه معماری هدف کسب و کار سرویس معماری ارزیابی معماری نرم افزار دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم افزار روشی برای مقایسه معماری های نرم افزار دانلود مقاله کارشناسی…