مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش 3

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش 3

پیشینه مدیریت دانش
تاریخچه مدیریت دانش
مبانی نظری مدیریت دانش
ادبیات نظری مدیریت دانش
چارچوب نظری مدیریت دانش
پیشینه پژوهش مدیریت دانش
پیشینه تحقیق مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش
پیشینه تحقیق در مورد مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
تاریخچه مدیریت دانش در ایران و جهان
تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پيشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثربخشی فرایندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها، دانش خود را اندازه گیری می کنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش های خود منعکس می کنند

 

 

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش می باشد که در بخش اول مبانی و ادبیات نظری مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد و در بخش دوم پیشینه پژوهش مدیریت دانش در پژوهش داخلی و خارجی آورده خواهد شد

 

 

 

 

تعریف مدیریت دانش

مدیریت دانش مفهومی است که تعریف های زیادی برای آن ارائه شده است. برخی از صاحب نظران مانند پرز ، تأکید دارند که دانش یک سرمایه سازمانی است و مدیریت دانش را بر همین اساس تعریف می کنند. وی معتقد است که مدیریت دانش عبارت است از گردآوری دانش و قابلیت های عقلانی و تجربیات افراد یک سازمان و ایجاد قابلیت بازیابی آن ها به عنوان یک سرمایه سازمانی.مالهوترا  در سال های اخیر بیش ترین فعالیت را در زمینه مدیریت دانش داشته است و این مفهوم را از دیدگاه نظری تعریف کرده است. وی مدیریت دانش را کمک به سازمان ها در یافتن راه های نوین بهره جویی از دانش عینی و ذهنی افراد آن می داند.

 

 

 

استمپز  (1999) مدیریت دانش را مقداری کاربردی تر تلقی کرده و برای مدیران دانش نقش فعالی قائل شده است. وی مدیریت دانش را فراهم آوری دانش مورد نیاز در زمان و مکان مورد نیاز و برای شخص نیازمند تعریف می کند. او هم چنین معتقد است که بهترین چیز داشتن در موضوعی خاص نیست، بلکه دانستن مکان و طرز دسترسی به دانش است.راولي  معتقد است که مديريت دانش در اصطلاح مفهومي يک نمونه است و در اصطلاح تخصصي، مجموعه اي از راهکارها و اعمالي است که در پاسخ به نيازهاي سازمان ها شامل جوامع و دولت ها در جامعه مبتني بر دانش قرن بيست و يکم پديد آمده است.

 

 

 

اخیراً تعریفی از سوی سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه  (2003) ارائه شده است که به نظر می رسد علاوه بر تازگی، مفاهیم اصلی تعاریف موجود را به صورت خلاصه دربرمی گیرد. هم-چنین، این تعریف به صورت عملی در پژوهشی از سوی سازمان مذکور استفاده شده است: مدیریت دانش، مجموعه ای از فعالیت-های سازمانی برای خلق، کسب، توزیع دانسته ها و ارتقای به اشتراک گذاری دانش در داخل سازمان و محیط پیرامون آن است (حسن زاده، 1386) .

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1 مقدمه9

2-2 مباني نظري پژوهش مدیریت دانش 9

2-2-1 مدیریت دانش9
2-2-1-1 زنجیره اطلاعات10
2-2-1-2 دسته بندی انواع دانش12
2-2-1-3 تعریف مدیریت دانش13
2-2-1-4 تاریخچه مدیریت دانش14
2-2-1-5 اهداف مدیریت دانش15
2-2-1-6 نظریه های مدیریت دانش17
2-2-1-7 الگوهای مدیریت دانش18
2-2-1-8 مراحل مدیریت دانش26
2-2-1-9 فرایندهای اصلی مدیریت دانش در کتابخانه-ها27
2-2-1-10 مؤلفه های مدیریت دانش30
2-2-1-11 موانع مدیریت دانش33

پیشینه تحقیق مدیریت دانش

پیشینه پژوهش های داخلی مدیریت دانش

پیشینه پژوهش های خارجی مدیریت دانش

منابع

 

 

  • بررسی آهمیت ورزش تیراندازی و آموزش آن

    بررسی آهمیت ورزش تیراندازی و آموزش آن ورزش تیراندازی تجهیزات تیراندازی تكنیك‌های تیراندازی دانلود پایان نامه رشته تربیت بدنی بررسی آهمیت ورزش تیراندازی و آموزش آن اهمیت تیراندازی در دین اسلام دانلود پایان نامه تربیت بدنی دانلود پایان نامه تیراندازی…

  • شبیه سازی گرافولوژی دست نوشته فارسی با کامپیوتر

    شبیه سازی گرافولوژی دست نوشته فارسی با کامپیوتر گرافولوژی فارسی تحلیل شخصیت با دست خط گرافولوژی فارسی با استفاده از درخت تصمیم بررسی شخصیت فرد بر اساس دستنوشته فارسی بررسی خصوصیات فردی بر اساس دستنوشته فارسی گرافولوژی دست نوشته فارسی با…

  • فرآیند ، ابعاد و مدلهای توانمندسازی و تاثیر آن بر نگرش کارکنان سازمان

    فرآیند ، ابعاد و مدلهای توانمندسازی و تاثیر آن بر نگرش کارکنان سازمان ابعاد توانمندسازی فرآیند توانمندسازی مدلهای توانمندسازی توانمندسازی کارکنان سازمان فرآیند ، ابعاد و مدلهای توانمندسازی و تاثیر آن بر نگرش کارکنان سازمان دانلود پایان نامه توانمندسازی دانلود…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی رضایت…

  • نوع شناسی میانجی بازاریابی فناوری و نقش ان در تجاری سازی فناوری

    نوع شناسی میانجی بازاریابی فناوری و نقش ان در تجاری سازی فناوری نهادهای میانجی بازاریابی فناوری مفهوم نهادهای میانجی بازاریابی فناوری انواع کارکردهای نهادهای میانجی بازاریابی فناوری ویژگی های نهادهای میانجی بازاریابی فناوری نقش نهادهای میانجی بازاریابی فناوری در تجاری…

  • عملكرد بسیج

    عملكرد بسیج عملكرد بسیج کارکرد بسیج بسیج عملكرد بسیج در فعالیتهای نظامی عملكرد بسیج در فعالیتهای فرهنگی عملكرد بسیج در فعالیتهای اجتماعی عملكرد بسیج در فعالیتهای اقتصادی عملكرد بسیج در فعالیتهای امنیتی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

  • مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی

    مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی دانلود مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی پیشینه تحقیق وقف در توسعه پایدار اقتصادی ادبیات نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی فصل دوم پایان نامه…

  • پاورپوینت خلاقیت و نوآوری با تأکید بر فرآیند نوآوری و اختراع

    پاورپوینت خلاقیت و نوآوری با تأکید بر فرآیند نوآوری و اختراع پاورپوینت خلاقیت و نوآوری با تأکید بر فرآیند نوآوری و اختراع اهمیت تفکر در نوآوری و حل مساله الگوریتم نوآوری اصول نوآوری و اختراع مفهوم نوآوری و اختراع آیا…

  • پاورپوینت بازاریابی بنادر

    پاورپوینت بازاریابی بنادر دانلود رایگان پاورپوینت بازاریابی بنادر پاورپوینت بازاریابی بنادر بازاریابی بنادر تحقیق بازاریابی بنادر تجزيه وتحليل وظايف و كاركردهاي مربوط به بازاريابي تعريف استراتژي بازاريابي قيمت گذاري در بندر هدايت ارزيابي ها و پيگيري فعاليت هاي بازاريابي جمع…

  • پاورپوینت کتاب بازاریابی بین المللی تألیف میرزا حسن حسینی

    پاورپوینت کتاب بازاریابی بین المللی تألیف میرزا حسن حسینی دانلود رایگان پاورپوینت کتاب بازاریابی بین الملل یتألیف دکتر میرزا حسن حسینی پاورپوینت کتاب بازاریابی بین المللی تألیف دکتر میرزا حسن حسینی کتاب بازاریابی بین المللی تألیف دکتر میرزا حسن حسینی…